šíitský čeština
Skloňování šíitský skloňování
Jak se skloňuje šíitský?
šíitský · přídavné jméno
Jednotné číslo šíitský
Mužský rod životný šíitský
1. pád kdo? co? šíitský
2. pád koho? čeho? bez šíitského
3. pád komu? čemu? k šíitskému
4. pád koho? co? pro šíitského
5. pád šíitský!
6. pád o kom? o čem? o šíitském
7. pád kým? čím? s šíitským
Mužský rod neživotný šíitský
1. pád kdo? co? šíitský
2. pád koho? čeho? bez šíitského
3. pád komu? čemu? k šíitskému
4. pád koho? co? pro šíitský
5. pád šíitský!
6. pád o kom? o čem? o šíitském
7. pád kým? čím? s šíitským
Ženský rod šíitská
1. pád kdo? co? šíitská
2. pád koho? čeho? bez šíitské
3. pád komu? čemu? k šíitské
4. pád koho? co? pro šíitskou
5. pád šíitská!
6. pád o kom? o čem? o šíitské
7. pád kým? čím? s šíitskou
Střední rod šíitské
1. pád kdo? co? šíitské
2. pád koho? čeho? bez šíitského
3. pád komu? čemu? k šíitskému
4. pád koho? co? pro šíitské
5. pád šíitské!
6. pád o kom? o čem? o šíitském
7. pád kým? čím? s šíitským
Množné číslo šíitští
Mužský rod životný šíitští
1. pád kdo? co? šíitští
2. pád koho? čeho? bez šíitských
3. pád komu? čemu? k šíitským
4. pád koho? co? pro šíitské
5. pád šíitští!
6. pád o kom? o čem? o šíitských
7. pád kým? čím? s šíitskými
Mužský rod neživotný šíitské
1. pád kdo? co? šíitské
2. pád koho? čeho? bez šíitských
3. pád komu? čemu? k šíitským
4. pád koho? co? pro šíitské
5. pád šíitské!
6. pád o kom? o čem? o šíitských
7. pád kým? čím? s šíitskými
Ženský rod šíitské
1. pád kdo? co? šíitské
2. pád koho? čeho? bez šíitských
3. pád komu? čemu? k šíitským
4. pád koho? co? pro šíitské
5. pád šíitské!
6. pád o kom? o čem? o šíitských
7. pád kým? čím? s šíitskými s šíitskýma
Střední rod šíitská
1. pád kdo? co? šíitská
2. pád koho? čeho? bez šíitských
3. pád komu? čemu? k šíitským
4. pád koho? co? pro šíitská
5. pád šíitská!
6. pád o kom? o čem? o šíitských
7. pád kým? čím? s šíitskými s šíitskýma
Příklady šíitský příklady
Jak se používá šíitský?
Citáty z filmových titulků
Když přišli, něco se mi zdálo divný. A on se mi svěřil, že jsou šíitský teroristi.
Náš zdroj, šíitský taxikář, říká, že tam mají základnu o sedm domů níž.
Počkej. Když přišli, něco se mi zdálo divný. A on se mi svěřil, že jsou šíitský teroristi.
Citáty ze zpravodajství a publicistiky
Nevyššímu vůdci Chameneímu se zdařilo zpolitizovat šíitský duchovní establishment, především ovládnutím finančních zdrojů náboženských autorit a šíitských institucí v Íránu a v regionu.
Přední irácký šíitský klerik ajatolláh Alí Sistání nebyl zatím schopen jednat nezávisle a vyhýbá se opozici vůči íránským politikám ve vztahu k Iráku, aby chránil svou křehkou institucionální síť.
V Iráku se už prudký šíitský vzestup proměnil v sektářskou občanskou válku a nedávno hrozilo, že k témuž důsledku dojde i v Libanonu.
Rovněž jeden šíitský předák, Muktada Sadr, se vehementně staví proti federalismu.
Přední šíitský teolog šajch Dija al-Šakarčí zastává názor, že demokracie je s islámem nejen slučitelná, ale je pro něj i nezbytná.
Irák periodicky balancuje na pokraji rozštěpení na sunnitský, šíitský a kurdský stát (Kurdové už se těší značné autonomii).
V tomto nestálém regionálním prostředí probíhá v Iráku, Sýrii, Jemenu, Bahrajnu a Libanonu obrovská bitva o regionální nadvládu, kterou spolu vedou v zastoupení sunnitská Saúdská Arábie a šíitský Írán.
Egypt, Jordánsko a Saúdská Arábie - tři hlavní režimy muslimských sunnitů - se navíc obávají, že by Gaza mohla představovat základnu pro jejich regionálního nearabského soupeře, šíitský Írán.
Stranické špičky vědí, že jakákoliv krize v Libanonu by mohla rozpoutat sunnitsko-šíitský konflikt.
Sunnitsko-šíitský konflikt rozděluje islámský svět už déle než tisíc let.
Poněvadž šíitský fundamentalismus je fenoménem až poslední doby, první íránští revolucionáři své náboženské semináře nevyhnutelně přetvářeli po vzoru, který jim vnukal nejmocnější opoziční diskurz předrevolučního Íránu: komunistická ideologie.
Za Saddáma Husajna byla uvalena omezení na šíitský seminář v Nadžafu - tradiční protiváhu íránského šíitského establishmentu -, což řadu duchovních donutilo k emigraci do íránského semináře v Kommu.
Přesto i v Iráku velký ajatolláh Alí as-Sístání, nejvlivnější šíitský duchovní v zemi, vydal nedávno významné prohlášení, v němž zdůraznil potřebu civilního, nenáboženského státu, kde si budou všichni rovni ve svobodě účastnit se veřejného života.
Po perském šovinismu přišel jako sjednocující tmel šíitský nacionalismus, ale ani jednomu se zcela nepodařilo upevnit íránské politické instituce a zajistit poslušnost mladého obyvatelstva země, kde téměř dvě třetiny lidí jsou mladší 30 let.
Zadruhé existuje hluboké historické pnutí mezi velkou sunnitskou majoritou a alevitsko-bektašskou menšinou, volně navázanou na šíitský islám.